מדריך מקוצר לצילום עבודות מלאכה

  • warning: Parameter 1 to theme_field() expected to be a reference, value given in /home/jscd/public_html/drupal5test/includes/theme.inc on line 170.
  • warning: Parameter 1 to theme_field() expected to be a reference, value given in /home/jscd/public_html/drupal5test/includes/theme.inc on line 170.
  • warning: Parameter 1 to theme_field() expected to be a reference, value given in /home/jscd/public_html/drupal5test/includes/theme.inc on line 170.
  • warning: Parameter 1 to theme_field() expected to be a reference, value given in /home/jscd/public_html/drupal5test/includes/theme.inc on line 170.
  • strict warning: Only variables should be passed by reference in /home/jscd/public_html/drupal5test/modules/community_tags/community_tags.module on line 178.

אנו משקיעים שעות ולפעמים ימים ושבועות במלאכה ואז מעוניינים לשתף ולהציג אותה בפני חברים, בעיקר כדי לשמוע הצעות לשיפור ולפעמים גם כדי לקבל מחמאות. אחרי השקעה כה רבה, ראוי מן הסתם להשקיע קצת גם בהצגת העבודה. חבל להסתפק בהנחתה על ספה עם כיסוי צבעוני וקיר ירוק ברקע ולצלם בטלפון נייד. התוצאה לא תכבד את העבודה שהשקענו במלאכה עצמה. הנה כמה טיפים לשיפור הצילום.

מצלמה

לרובנו הגדול מצלמה דיגיטלית בבית. מצלמה איכותית תיתן שיפור משמעותי אבל גם תעלה מחיר כבד. גם מצלמות פשוטות יכולות לספק צילום ראוי והיום ניתן לרכוש כזו החל מ-250 ₪. השתדלו שהמצלמה תהיה בעלת רזולוציה של MB 5 מ"ב לפחות.

מיקום

המיקום האידיאלי הוא סטודיו ובו יש לנו בקרה מלאה על סוג וכיוון התאורה. על כך בהמשך. בהעדר סטודיו, ההמלצה שלי היא לא לצלם את האובייקט בבית אלא דווקא בחוץ, באור יום, ולא סתם יום אלא יום מעונן. שני האויבים העיקריים של צילום טוב הם תאורה וצל. כדי להימנע מצל בצילום חוץ יש להעדיף יום מעונן. בהעדר יום כזה, שימו את האובייקט בצל של בניין אבל במקום מואר היטב (כן, זו לא סתירה). לא בתוך הבית.

רקע

רקע משפיע על הצילום לא רק בתודעה שלנו (למשל, רקע כהה נותן תחושה של אובייקט בהיר בגלל ההשוואה שהמוח שלנו מבצע אוטומטית) אלא גם בפועל, כי התוכנה במצלמה מפצה ומבצעת ממוצעי גוון. לכן חשוב לבחור אך ורק רקע לבן נקי. לבעלי תקציב, מומלץ אפילו עוד יותר רקע הדרגתי (משתנה מאפור כהה למעלה ללבן למטה. ניתן לרכוש בחנויות לאביזרי סטודיו. רבים משתמשים בנייר מס. 39 מאתר זה: http://www.phototechinc.com/graduate.htm). בחרו חומר שאיננו מתקמט (ולכן לא בד או נייר דק, אלא בריסטול) ואיננו מבריק. אנו לא מעוניינים לראות שום הסחה ולכן לא רוצים לראות בצילום את קו החיבור בין הרצפה לקיר. לשם כך הציבו את הנייר בשיפוע כך שכאשר האובייקט ממוקם עליו, קל לצלם אותו, מבלי לראות את קצות הנייר משום. הנה המחשה:



תצורת צילום 



 זוית צילום

צילום מזווית שאיננה זווית הצפייה הסופית יצור עיוות. למשל, קוים מקבילים כבר לא יהיו כאלו בצילום. גדלים יחסיים יהיו קשים יותר לאמוד. קחו את זה בחשבון. כמו כן, רובנו רוצים לראות צילום מהזוית "הרגילה". מה עושים? אני ממליץ לצלם כך את האובייקט אבל להוסיף לזה זווית אחת או שתיים נוספות.

תאורה

תאורה נמדדת בעוצמה (candela או עוצמה של נר יחיד) ובגוון  (טמפרטורה). לא נכנס פה להגדרות אבל אתן כמה מספרים לקנה מידה: אור במשרד = 40 קנדלה, אור יום שמש = 5000 קנדלה; יום מעונן 6500 מעלות (קלוין, לא צלזיוס), צהריים ושמש – 5000 מעלות, תאורת סטודיו 3200 מעלות, נורת בית אור חם 2800 מעלות.  המידע הזה נחוץ רק לרוכשי נורות.

כדי להאיר את האובייקט בתוך הבית (במידה שאור של יום מעונן לא מספיק או שרוצים עבודה עוד יותר מקצועית) יש צורך באוהל ושני מקורות אור לפחות. האוהל עשוי מבד לבן (כן, כמו סדין) ואפשר לבנות אותו לבד, או לרכוש באמאזון ב40 דולר (לפני משולח). התאורה מאירה את האובייקט דרך הקירות הצדדיים. הקירות יוצרים פיזור וריכוך (diffuse). הנה דוגמה (עם רקע בצבע שגוי):

תצורת צילום 

הצילום עצמו

התבוננו באובייקט ובחרו כיוון צילום אידיאלי. אולי אינכם רוצים לחשוף סדק, אולי תרצו דווקא להדגיש אפקט טבעי של העץ. צלמו מספר תמונות - הישר מלפנים, קצת מלמעלה, ישר מלמעלה, ואולי פעם אחת ממש מלמטה (הופכים את האובייקט קודם). סובבו את האובייקט מעט וצלמו שוב 3-5 תמונות. ללחוץ על ההדק זה זול בצילום דיגיטלי! כעת גשו למחשב והעבירו את כל התמונות לתיקיה משותפת. התבוננו בהם ובחרו שניים או שלושה אידיאליים. אם רואים בהם רקע, היעזרו בתוכנה פשוטה (כגון paint.net החינמי, כאן) לחתוך את הקצוות. קצת ידע בעיבוד תמונה יכול בהחלט לעזור לכם לשנות Hue (גוון), saturation (רוויה), brightness (כמות אור) ו-contrast (ניגודיות). תמונה בינונית יכולה להיות טובה בהרבה לאחר משחק קל במרכיבים אלא, גם אם צולמה בתנאים פחות מאידיאלים. זכרו גם שמטרתנו היא תיעוד ולא אומנות – כאשר אתם משנים את התמונה, נסו להתקרב ל"מציאות".

לסיום, יש שיעדיפו להוסיף על גבי הצילום מעט מידע כגון סוג העץ, חומר הגימור ומידות. זה יחסוך בהחלט כתיבתם שוב ושוב בפורומים או ימנע מאיתנו לשכוח כמה חודשים מאוחר יותר.

את שתי התמונות הטובות ביותר שימרו בתיקיה נפרדת במחשב, תיקיית העבודות הגמורות שלכם. מי יודע, אולי יום אחד תדפיסו אותם לבניית אלבום או תעלו אותם לאתר משלכם.

בזבזנו מספיק זמן על צילום, חזרה לעבודה!!

 

נספח:

הנה דוגמה ל"סידור" שהספיק לי ברוב המקרים עד כה:

תצורת צילום 

 

מקורות נוספים: יש בלי סוף באינטרנט. הנה אתר עם טיפים לבניית אוהל צילום לבד מצינור PVC ועוד - http://www.pbase.com/wlhuber/light_box_light_tent


התמונה של dudi

כל הכבוד מקס על היוזמה והביצוע.

תימצות יעיל ומועיל של אמנות הצילום למתחילים.

תבורך!

יפה מאד מקס , הסבר ממצא ומועיל , הרשה לי להוסיף דבר קטן , בצילום שנעשה בשמש , נוצרות צלליות אותן ניתן להסיר ע"י שימוש במבזק - "פלאש"  שימוש כזה נעשה בדרך כלל בצילומים בשפת הים ובשלג , היתרון הסרת הצלליות , החיסרון התלת מימדיות נפגעת . 

שוב תודה

 

                                       עזר 

הי עזר, המדריך כאמור מכסה מעט מאוד מהאפשרי, ובכלל לא נועד ללמד צילום Cool

תמיד נשמח אם תעלה טיפים משלך, כמדריך, מאמר או כטיפים בודדים,  בפורום או באיזור התוכן!!!

 

מכל מלמדי השכלתי.. מקס, תודה..!

התמונה של zigi

מקס,

תודה רבה לך, אכן מציגים בפנינו עבודות מאד יפות , אשר מאבדות את יופין בגלל איכות הצילום. המאמר שלך מסייע מאד  ונותן כלים נפלאים למי שהולך לצלם את פרי עבודתו, מבלי להשקיע הון באביזרים ובציוד.   הסבר פשוט , יפה, זורם וברור. ישר כח מקס ידידנו.

                                                                                  זיגי

התמונה של Yair Feldmann

יוזמה מבורכת ויופי של ביצוע (ותבורך גם על הכלים היפים שאתה יוצר)