חובבי נגרות ואומנות העץ

ללמוד, להבין ולקדם את אומנות עבודת העץ, נגרות, גלוף, חריטה ופיסול בישראל

וריאטור למחרטה

מידע, טיפים וטריקים, וכל מה שמסביב: מחרטות, כלים והשימוש הנכון בהם. איך מוציאים את היצירה מתוך גוש העץ? באילו כלים להשתמש ועוד?

וריאטור למחרטה

הודעהעל ידי יחזקאל » 28 דצמבר 2021, 23:26

שלום חברים!
אני מעוניין לשדרג את המחרטה שלי
מדובר במחרטה סינית גדולה וזולה שהשקעתי כמה מאות שקלים נוספים
בשביל לחזק את המנוע (ליפוף חדש)מחצי כ''ס לכ''ס 1
עכשיו אני רוצה וריאטור לשלוט במהירות (כיום 600-3000 מופעל ע''י רצועות)
עם דגש על התחלה איטית....
יש לכם רעיון ???
דימר של מנורת לילה/בורר מהירויות למיקסר ביתי. יכול לעזור ?
או שאין ברירה אלא לקנות ....
מה דעתכם?
אדגיש שזה מורס 1 ולכן אני שוקל האם בכלל להכנס לזה
מה שכן מחפש פתרון כמה שיותר זול
תודה
יחזקאל
משתמש ותיק
 
הודעות: 24
הצטרף: 22 ינואר 2019, 10:51

Re: וריאטור למחרטה

הודעהעל ידי Se7eN » 29 דצמבר 2021, 02:14

וריאטור הוא לא דימר...
וריאטור זו למעשה תיבת הילוכים, כמו גלגלים ורצועות, רק במעבר רציף, ולכן לא צריך לעצור את המכונה ולהחליף רצועות כדי לשנות את יחס העברה - בין מהירות לכח (בדיוק כמו הילוכים באופניים או רכב)
דימר מקטין את "כמות החשמל" שעוברת (הסבר פשטני ביותר כמובן) ולכן מחליש את כח המנוע. בנוסף אתה לא יכול פשוט לקחת דימר של מנורה ולחבר למנוע, זה צריך להיות מעגל ייעודי.

בנוסף הועבר לפורום חריטה
Se7eN
מנהל פורום
 
הודעות: 1572
הצטרף: 27 דצמבר 2016, 01:50

Re: וריאטור למחרטה

הודעהעל ידי wood_works » 29 דצמבר 2021, 06:20

בעיקרון dimmer זה מעגל שנועד לאפשר לחלק מגל הסינוס לעבור, זה מושג ע"י רכיב שנקרא SCR - Silicon Controlled Rectifier
הזרמים שSCR מצוי אמור לעבוד בהם הם דיי נמוכים, אלא אם אתה מתכנן משהו ספציפי ובוחר את הרכיב הנכון. בד"כ לנורות ליבון ההספק הוא יחסית נמוך, בין 40W ל150W, ולכן הזרם הוא נמוך (P=V*I)
ברשת של 220V, הזרם יהיה נמוך מ1 אמפר, ולכן מרבית היצרנים של הדימרים גם בוחרים SCR לטווח הזה, משיקולי עלות כמובן. מנוע ממוצע צורך הרבה יותר מזה, בעיקר בהתנעה (קצת מורכב להסביר מבלי להכנס לפיזיקה של מנועים, אבל הזרם יהיה גבוהה בהרבה), מה עוד שסוג המנועים שאיתם ניתן להשתמש בSCR הוא דיי מוגבל לuniversal (לפני כשנה העברתי מפגש לגבי מנועים, מאוד מומלץ לחפש את הלינק לחלק שאורי העלה לפורום), אני דיי משוכנע שהמנוע של המחרטה שלך אינו מסוג זה ! זה יהיה מנוע מסוג אינדוקציה שמהירותו אינה תלוייה במתח אלא בתדר. ע"מ לשלוט במהירות של מנוע אינדוקציה תזדקק לבקר דיי מורכב, ביחוד אם המנוע שברשותך הוא חד פאזה (זה מורכב עד כדי לא אפשרי, תלוי בטופולוגית המנוע), לכן האפשרות הריאלית היא מנוע DC, אבל גם כאן תדרש לבקר

הדרישה להתנעה חלקה היא לא פשוטה כלל, כולל הבקרה על צריכת הזרם והקומפנסציה שתדרש עקב עומס (הבקר בד"כ דוגם את הזרם שהמנוע צורך בכל זמן נתון ומפצה על עומס, שגורם להאטה ע"י הגדלת ה-PWM), זה נושא דיי מורכב ודורש הכרה עם התחום באם תבחר לעשות זאת באופן עצמאי. לדעתי - הפיתרון הפשוט, ללא ידע מקדים, יהיה מנוע תלת פאזי עם VFD, בצורה כזאת תוכל לרכוש מרכיבים קיימים כבר מבלי לתכנן את המעגלים
wood_works
סופר משתמש
 
הודעות: 235
הצטרף: 11 דצמבר 2008, 07:23

Re: וריאטור למחרטה

הודעהעל ידי Alex Milch » 29 דצמבר 2021, 22:02

יש לי הרושם שיש לנו את אותה המחרטה. ווריאטור היא תיבת הילוכים שהיתה מותקנת במכונית DAF בשנות ה-60 והיא תיבה רציפה.
זה מה שיש במחרטה במקור עם ידית עם אינדקס ב-6 תחנות אך אפשר לעבוד בכל מהירות גם בין התחנות. יש גלגל רצועת טריז בעל קוטר קבוע שמניע את הציר וגלגל רצועה בנוי משני חצאים על ציר המנוע.
שינוי בידית משנה את המרחק בין שני חצאי הגלגל המניע כך שנוצר שינוי בקוטרו דבר המשפיע על יחס התמסורת.
המנוע המקורי היה 550W שהוא חלש מאד ויורד במומנט עם העלאת המהירות.
מה שאתה מתכוון "ווריאטור" הוא בעצם "משנה תדר" (VFD) שהוזכר והוסבר קודם. מה שקורה שככל שהמהירות עולה המומנט נשמר.
לפני כ-3 שנים שדרגתי את מערכת ההנעה במחרטה שלי, התקנת מנוע תלת-פאזי 2 כ"ס שהצריך גם שינויי מבנה להתקנתו (מוזמן לבקר ולהתרשם) ובקר תדר שמחובר לאחת הפאזות.
מודה שלא הצלחתי לתכנת אותו למרות ההוראות המצורפות אך הענין סודר כשרות ע"י הספק, שרות לבבי וחביב שלצערי לא מספיק נפוץ מחוזותינו.
זאת הסיבה שאני ממליץ על "אלרם הנדסה" http://www.yourgate.co.il/Supplier-2698 ... 7%A2%D7%9E
מהם רכשתי את המנוע, זוג גלגלי רצועה ומשנה התדר.
כמובן שניתן לבצע את השינוי גם עם מנוע חד-פאזי.
אתה מבקש להגיע למהירויות נמוכות אך הוסבר לי כי עבודה בסל"ד 400-500 לא יותר מ-3 דקות כיוון שהמאוורר לא יוכל לקרר את המנוע מספיק.
Alex the Cheesepenter
סמל אישי של המשתמש
Alex Milch
סופר משתמש
 
הודעות: 4657
הצטרף: 13 אוגוסט 2007, 18:09
מיקום: חיפה

Re: וריאטור למחרטה

הודעהעל ידי amirmoshe » 30 דצמבר 2021, 11:53

אלכס, ניכר שאתה עושה שיעורי בית היטב. שאפו!

במנועים חשמליים ניתן להזמין אותם בכמה סלדים אפשריים.

ממיר תדר נותן אפשרות שליטה מדהימה במנוע חשמלי. מגן עליו מהרס בעומס. נותן אפשרות שליטה בסלד. ואפילו נותן אפשרות לעלות ל60 הרץ. שזה מעבר לסלד המקסימלי המתוכנן של המנוע.

לממיר התדר ניתן להוסיף פוטנציומטר שליטה חיצוני.

חסרונו שהוא יקר.

Sent from my SM-G970F using Tapatalk
amirmoshe
סופר משתמש
 
הודעות: 109
הצטרף: 24 פברואר 2019, 10:23

Re: וריאטור למחרטה

הודעהעל ידי amirmoshe » 30 דצמבר 2021, 12:42

הסלדים שאני מכיר במנועים הם 750, 1000, 1500 ו3000.

אכן לא מומלץ להוריד מנוע מתחת ל25-30 הרץ בשל מהירות מניפת קרור נמוכה.

ולכן עדיף לשים מנוע שהמהירות שלו ב50 הרץ נמצאת קצת מעל הרצוי ולהנחית אותה.


בכללי, במנועים גדולים יותר יש מנועים עם מנוע קטן נוסף בזנב שמחובר למניפה לצורך קרור אחיד בכל סלד.

Sent from my SM-G970F using Tapatalk
amirmoshe
סופר משתמש
 
הודעות: 109
הצטרף: 24 פברואר 2019, 10:23

Re: וריאטור למחרטה

הודעהעל ידי Alex Milch » 30 דצמבר 2021, 14:53

amirmoshe כתב:אלכס, ניכר שאתה עושה שיעורי בית היטב. שאפו!

במנועים חשמליים ניתן להזמין אותם בכמה סלדים אפשריים.

ממיר תדר נותן אפשרות שליטה מדהימה במנוע חשמלי. מגן עליו מהרס בעומס. נותן אפשרות שליטה בסלד. ואפילו נותן אפשרות לעלות ל60 הרץ. שזה מעבר לסלד המקסימלי המתוכנן של המנוע.

לממיר התדר ניתן להוסיף פוטנציומטר שליטה חיצוני.

חסרונו שהוא יקר.

Sent from my SM-G970F using Tapatalk


תןדה על המחמאה! בנוסף לשעורי בית יש לי גם ידע עצמי כתוצאה של תחומים רבים בהם עיסוקי בעבר, בהווה וכנראה בעתיד.
כנראה שאנחנו לא מתכוונים לאותו סוג של ממיר תדר כיוון שהסוג המדובר כבקר מחובר למחרטה בדיון הנוכחי, ברור שהוא מכיל פוטנציומטר לשליטה במהירות.
הבקר שאני מתכוון אליו לא יכול לחרוג מעבר ל-50 הרץ כיוון שכך הוא מתוכנת כדי לא לגרום נזק למנוע.
הדיון, ככל שהבנתי אותו מתכוון לשליטה במהירות של מנוע ולא להתאמה של הפעלת ציוד אמריקאי בנתונים של ציוד אירופי ולהיפך.
Alex the Cheesepenter
סמל אישי של המשתמש
Alex Milch
סופר משתמש
 
הודעות: 4657
הצטרף: 13 אוגוסט 2007, 18:09
מיקום: חיפה

Re: וריאטור למחרטה

הודעהעל ידי Alex Milch » 30 דצמבר 2021, 15:00

amirmoshe כתב:הסלדים שאני מכיר במנועים הם 750, 1000, 1500 ו3000.
אכן לא מומלץ להוריד מנוע מתחת ל25-30 הרץ בשל מהירות מניפת קרור נמוכה.
ולכן עדיף לשים מנוע שהמהירות שלו ב50 הרץ נמצאת קצת מעל הרצוי ולהנחית אותה.
בכללי, במנועים גדולים יותר יש מנועים עם מנוע קטן נוסף בזנב שמחובר למניפה לצורך קרור אחיד בכל סלד.

Sent from my SM-G970F using Tapatalk


הערה למען הדיוק, מספרי הסל"ד שציינת הם תאורטיים שבמציאות הם פחותים בכ-3-4% כתוצאה של הפסדים בסלילים וברכיבים המכניים.
אי לכך, המספרים שמצויינים על לוחיות הזיהוי של מנועים הם : 720, 960, 1440 ו-2880.
הכל כמובן מתיחס לעבודה ב-50 הרץ כפי שרשמת.
Alex the Cheesepenter
סמל אישי של המשתמש
Alex Milch
סופר משתמש
 
הודעות: 4657
הצטרף: 13 אוגוסט 2007, 18:09
מיקום: חיפה

Re: וריאטור למחרטה

הודעהעל ידי amnon_d » 31 דצמבר 2021, 00:10

https://www.aliexpress.com/item/4000493 ... 4c4degqctW

באמצע הפוטנציומטר עובד לי עם המחרטה בסדר גמור. בתחילת הפוטנציומטר זה חלש אבל באמצע זה בסדר.
לא פתרון פרפקט אבל במחיר כזה אי אפשר להתלונן
amnon_d
 
הודעות: 17
הצטרף: 21 יוני 2020, 19:15


חזור אל חריטה, גילוף ופיסול בעץ

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־2 אורחים