כבר זמן רב שאני מפנטז על בניית משייפת-ציר אנכית, כזו שעולה ויורדת, oscillating spindle sander באנגלית. כל התוכניות ברשת כוללות שני מנועים: אחד מהיר לסיבוב הציר, ושני איטי להעלאת התוף והורדתו. עד שנתקלתי כאן https://www.youtube.com/watch?v=xbJymL1AEE4&t=128s בתוכנית שעושה שימוש במנוע אחד ובמנגנון חילזון/גלגל שיניים קנוי. הרעיון הוא שהציר מסובב את תוף הליטוש, ובאמצעות החילזון וגלגל השיניים מקבלים גם סיבוב בציר אנכי – ובמהירות נמוכה יותר, שנקבעת לפי מספר השיניים בגלגל. לקחתי את הרעיון צעד אחד קדימה, ובמקום לקנות את הרכיבים, השתמשתי במנוע ישן של מגב-חלונות של מכונית. ניסרתי את המנוע והפשטתי אותו מכל הרכיבים החשמליים (מגנט, חוטים וכו') והשארתי רק את התמסורת של החילזון על המוט וגלגל השיניים. בעייה: במנוע כזה, הציר עם החילזון מגיע רק עד גלגל השיניים, ואילו אני צריך גם המשך שלו כדי לחבר אליו את תוף הליטוש. פיתרון: קדחתי חור בראש קופסת התמסורת ודרכו הכנסתי ציר באותו קוטר (9.5 מ"מ, ממדפסת ישנה. בחלק העליון הברזתי אותו כדי לאפשר נעילה של התוף בראש התוף). בעייה: איך מחברים את שני הצירים? פיתרון: על ידי חיתוך חריץ במוט העליון ותקיעת פין בציר התחתון, ובחיבור הם משתלבים זה בזה. אותו מנגנון קיים גם בתוף: יש בתחתיתו חריץ שמתלבש על פין נעוץ במוט ונועל אותו אך מאפשר לפרקו בקלות במשיכה למעלה, בין היתר כדי להחליף לתוף בקוטר שונה. בעייה: ההברגה לאום ביציאת הציר של גלגל השיניים קצרה מאוד ולא איפשרה אפילו להוסיף דיסקית קפיצית כדי שהגלגל הפלאסטי יישאר מחובר למרות העומס עליו. פיתרון: מפתח-אומים קוּצַר וקוּבַּע בבורג לגלגל ומונע את התרופפות האום. התעקשתי לא לקנות את התוכנית של בעל הרעיון המקורי. לא 12$ הפריעו לי, אלא רציתי להתמודד עם בנייה של מה שאני רואה בסרט שלו, בלי תוכניות. את היתר אפשר לראות בסרטון, וגם בשלושה צילומים של דברים ספציפיים.
קבצים מצורפים
חיבור מהיר של הציר המקורי להארכתו, ושל הציר לתוף-הליטוש, באמצעות חריץ שלתוכו ייכנס פין
כך נראתה התמסורת לפני שהוספתי לה את הארכת הציר בחלק העליון
ראיתי את הסרטון פעמיים, והתבוננתי בתמונות, אבל עדיין לא הבנתי איך עובד החיבור בין מנגנון הסיבוב למנגנון ההעלאה/הורדה. תוכל לצלם את הרכיבים האלו, או להסביר יותר?
תודה. המנגנון נקרא Scotch yoke (יש ערך בויקיפדיה) ועיקרו המרה של תנועה מעגלית לתנועת קו ישר - או של קו ישר לתנועה מעגלית (כמו בוכנת מכונית למשל). מה שעולה ויורד הוא רק הקופסה הפנימית, שנעה בתוך "תעלות" במבנה החיצוני. הגלגל מסתובב, ומה שנע בתוך החריץ שבחזית (בחלק שמחובר למבנה החיצוני, ולא זז) הוא מוט שמקובע אליו, ועליו מולבש מיסב כדי להקטין את החיכוך. מוט זה דוחף את הקופסה למעלה ולמטה. כשהמוט נמצא למעלה זו הנקודה המתה העליונה של הקופסה הפנימית וגם של תוף הליטוש - ולהיפך כשהוא למטה.
מעולה, כלי חשוב באמת והיכולת שלך באה לידי ביטוי ביצירתו בדרך שלך. שאפו ענקי. זוכר שלפני כמה שנים שוחחנו על האפשרות לבצע זאת במנוע אחד, עכשיו אני מסכים.
מגניב מה שאפשר לעשות עם קצת יצירתיות וידיים טובות!
לא יודע כמה זה קריטי, אבל אני משער שקצב הסיבוב משתנה בהתאם לגובה גם במקרה הזה של שימוש במנוע אחד, שכן בזמן שהגוף ''עולה'', בעצם הוא גואם לאיבוד אנרגיה מסויימת בשביל העלייה, ובירידה הוא ''מאיץ'' שוב. יכול להיות שזו הסיבה האמיתית שמשתמשים ב2 מנועים שונים, על מנת לשמור על מהירות קבועה (שלא תחת עומס).
rondadon כתב:לא יודע כמה זה קריטי, אבל אני משער שקצב הסיבוב משתנה בהתאם לגובה גם במקרה הזה של שימוש במנוע אחד, שכן בזמן שהגוף ''עולה'', בעצם הוא גואם לאיבוד אנרגיה מסויימת בשביל העלייה, ובירידה הוא ''מאיץ'' שוב. יכול להיות שזו הסיבה האמיתית שמשתמשים ב2 מנועים שונים, על מנת לשמור על מהירות קבועה (שלא תחת עומס).
לא שמתי לב שזה מפריע, ולפחות באוזני הלא-צעירות לא שמעתי שינוי בצליל שמעיד על התאמצות בעלייה ודהירה בירידה.