חובבי נגרות ואומנות העץ

ללמוד, להבין ולקדם את אומנות עבודת העץ, נגרות, גלוף, חריטה ופיסול בישראל

מנוע של מחרטה מתחמם

מידע, טיפים וטריקים, וכל מה שמסביב: מחרטות, כלים והשימוש הנכון בהם. איך מוציאים את היצירה מתוך גוש העץ? באילו כלים להשתמש ועוד?

מנוע של מחרטה מתחמם

הודעהעל ידי הרואה » 07 דצמבר 2020, 01:02

היי
קניתי מחרטה חדשה של הולצמן VD1100 עם מנוע 750W.
(אגב יש מבצעים עליהם באתר של אלי טייב למי שמתעניין).
במהלך הנסיון הראשון שלי איתה שלקח בערך שעה של עבודה רצופה, המנוע התחמם להערכתי לסביבות ה100 מעלות, נגעתי בו לרגע וממש כמעט נכויתי.
האם זה נראה לכם הגיוני?
יש לי נסיון רב עם מנועים תעשייתיים גדולים יותר (תלת פאזיים בדרך כלל סביבות 7.5 כ"ס) וזה חד משמעית לא קורה שם אף פעם. כלומר מתחמם, אבל לא ברמה הזאת.
רציתי לשאול חברים בעלי נסיון עם מחרטות דומות (או אולי זהות ממש) האם זה דבר שקורה? זה סביר?
תודה רבה.
הרואה
סופר משתמש
 
הודעות: 906
הצטרף: 27 אוקטובר 2015, 14:54
מיקום: כוכב יעקב - מועצה אזורית בנימין

Re: מנוע של מחרטה מתחמם

הודעהעל ידי הרואה » 07 דצמבר 2020, 03:06

מהמשך משחק עם המחרטה החדשה, אני חשש שפשוט העמסתי עליה יותר מידי...
אני רגיל לכלים תעשייתיים.
אמשיך לעדכן...
הרואה
סופר משתמש
 
הודעות: 906
הצטרף: 27 אוקטובר 2015, 14:54
מיקום: כוכב יעקב - מועצה אזורית בנימין

Re: מנוע של מחרטה מתחמם

הודעהעל ידי Se7eN » 07 דצמבר 2020, 10:17

לי יש כלי דומה (וזול יותר משלך), והמנוע אכן מתחמם בעבודה אבל לא מגיע לטמפרטורות שמרגישות לי מוגזמות. ויצא לי לעבוד שעתיים שלוש ברצף או עם הפסקות קצרות מאוד.
Se7eN
מנהל פורום
 
הודעות: 1393
הצטרף: 27 דצמבר 2016, 01:50

Re: מנוע של מחרטה מתחמם

הודעהעל ידי Alex Milch » 07 דצמבר 2020, 15:33

אני לא יודע איך לאכול את הטמפרטורות שרשמת. כלל אצבע של מומחי מנועים אומר שטמפרטורת גוף המנוע לנגיעה נמוכה בכ-30 מע' צ' מן הטמפרטורה של פנים המנוע.
אני לא יודע איזה קלאס המנוע שלך מבחינת מה הפרש המותר להעלאת טמפרטורה בעבודה מאומצת.
חם מאד לנגיעה יכול להיות 50-60 מע'. אני מכין גבינת מוצרלה בבית וטמפרטורת המתיחה של הגבן 80-85 מע'. למרות שזה לא פשוט, אני עושה את זה בידיים ללא כפפות,
מהר ובזריזות ולפרקי זמן קצרים ביותר. לגבי 100 מע', לא נסיתי...
שדרגתי את המחרטה שלי, החלפתי מנוע 550 וואט חד-פאזי למנוע 2 כ"ס תלת-פאזי עם משנה תדר. במקום הקניה עשו לי את התיכנות וקבלתי מספר אזהרות לגבי שמירה על המנוע.
סיבות להתחממות שעולות על דעתי הן מתח עבודה גבוה או נמוך מדי (לא יודע מה מקור האספקה שלך). חדירת ליכלוך למנוע? לא נשמע הגיוני תוך זמן כל כך קצר שיש לך את המחרטה.
שעת עבודה רצופה לא אמורה לגרום להתחממות קיצונית עד מדאיגה אלא אם, וזאת אזהרה הכי חמורה שקבלתי: לא להפעיל את המנוע בפחות מ-500 סל"ד ליותר מחצי דקה. הסיבה היא סיבוב איטי של המאוורר ואי יכולתו לקרר את המנוע במידה נדרשת. אולי זאת הסיבה אצלך, אולי בכל זאת חדר משהו לאזור המאוורר ומנע קירור תקין.
נדמה לי ששנינו יושבים באותו גובה גאוגרפי בערך ולכן אני פוסל את האפשרות של התחממות מהשפעת גובה. זה כנראה מענין בעיקר מבחינת טמפרטורת רתיחה של מים וגם כך מדובר על גובה של אלפי מטרים.
דבר לפני אחרון, אולי המנוע תקול מאיזו שהיא סיבה, פגם ביצור...
דבר אחרון, שווה לדבר עם "אלי טייב" מה דעתו על התופעה.
Alex the Cheesepenter
סמל אישי של המשתמש
Alex Milch
סופר משתמש
 
הודעות: 4494
הצטרף: 13 אוגוסט 2007, 18:09
מיקום: חיפה

Re: מנוע של מחרטה מתחמם

הודעהעל ידי Doron » 07 דצמבר 2020, 18:17

לפני כשנה בניתי מחרטה מאפס (העליתי כאן סרטון על זה)
אחד הדברים שהתלבטתי הכי הרבה זה נושא המנוע
מנועי AC בפירוש מתחממים כשעובדים במהירויות נמוכות (הסיבה היא, כפי שאלכס כותב, אי יכולת המאוורר לקרר את המנוע בסיבובים איטיים)
הרבה מנועים מסוג זה הוסיפו מאוורר בלתי תלוי במנוע בכדי לפתור את הבעיה
רכשתי בסוף מנוע DC עם בורר מהירויות - גם עבודה מרובה במהירויות נמוכות בהרבה מ 500 סל"ד עובד נהדר בלי להתחמם בכלל (וזה היה מנוע משופץ)
Doron
משתמש ותיק
 
הודעות: 87
הצטרף: 17 אוגוסט 2007, 07:49
מיקום: כפר סבא

Re: מנוע של מחרטה מתחמם

הודעהעל ידי הרואה » 08 דצמבר 2020, 18:24

תודה אלכס על התשובה המפורטת...
לא הבנתי איך הגובה יכול להשפיע על התחממות המנוע, אני נמצא בגובה בערך 700 מטר מעל פני הים.
המנוע הם סל"ד שלא ניתן לשינוי, מה שניתן לשינוי זה רק המהירויות של הרצועה באמצעות מוט אני יכול להצר או לרווח את הגלגלים של הרצועה, מן הסתם יש לשיטה הזו שם שאני לא מכיר.
שיחקתי עם זה שוב, וכנראה זה באמת לא 100 מעלות אלא סביב ה80 - 90, בכל אופן נשמע לי גבוה מידי, אפילו הכבל שנגע במנוע נדבק אליו מהחום...
אנסה לדבר עם אלי טייב לגבי זה.
אבל האמת שגם בלי זה אני שוקל לשדרג את המנוע, 750W זה באמת לא מספיק חזק...
הרואה
סופר משתמש
 
הודעות: 906
הצטרף: 27 אוקטובר 2015, 14:54
מיקום: כוכב יעקב - מועצה אזורית בנימין

Re: מנוע של מחרטה מתחמם

הודעהעל ידי Alex Milch » 08 דצמבר 2020, 22:32

אהרון, זה שטמפרטורת רתיחה של מים נמוכה מ-100 מע' ככל שעולים לגבהים, זו עובדה פיזיקלית ידועה.
ככל שעולים בגובה, האויר דליל יותר והלחץ האטמוספרי יורד. אלה הגורמים לירידה בטמפ' הרתיחה וזה דבר שנכון גם לגבי התחממות של מנוע.
רק מה, כמו שכתבתי קודם, זאת לא יכולה להיות סיבה להתחממות חריגה אצלך כיוון שככל שעולים בכ-150 מ', טמפ' הרתיחה יורדת בכ-1/2 מעלה.
דבר נוסף שמפיע הוא הטמפרטורת הסביבה בה המנוע פועל. שוב, במיקום שלך ועוד בעונה זו של השנה, גם לא רלוונטי.
לכן, או שאמצת את המנוע ע"י חריטת גוף גדול בסל"נמוך או שיש באג במנוע. כדאי בכל מיקרה לדבר עם "אלי טייב". ציוד חדש, אחראיות...

תיבת ההילוכים שאתה מציין נקרא "וואריאטור/Variator", ע"י שינוי מאולץ של אחד הגלגלים השני משתנה בקוטרו ביחס הפוך וזה מניב שינוי מהירות רציף,
וקוריוז: כזאת תיבת הילוכים היתה במכונית DAF שנסעה גם בארץ בתחילת שנות ה-60 של המאה הקודמת.

אם תחליט לשדרג, אני מרוצה ממנועה ה-2 כ"ס/1500 וואט שלי, "זרקתי" את הוואריאטור וההנעה בין המנוע לציר המחרטה היא באמצעות רצועה אחת עם שני גלגלים בעלי קוטר זהה, תמסורת 1:1.
שינוי המהירות נעשה ע"י משנה תדר דבר שמאפשר שמירה על מומנט גבוה גם במהירויות גבוהות. לא בדיוק גרושים אך שווה השקעה.
Alex the Cheesepenter
סמל אישי של המשתמש
Alex Milch
סופר משתמש
 
הודעות: 4494
הצטרף: 13 אוגוסט 2007, 18:09
מיקום: חיפה


חזור אל חריטה, גילוף ופיסול בעץ

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־2 אורחים