|
|
חובבי נגרות ואומנות העץ
ללמוד, להבין ולקדם את אומנות עבודת העץ, נגרות, גלוף, חריטה ופיסול בישראל
|
|
מידע, טיפים וטריקים, וכל מה שמסביב: מחרטות, כלים והשימוש הנכון בהם. איך מוציאים את היצירה מתוך גוש העץ? באילו כלים להשתמש ועוד?
על ידי max63 » 18 נובמבר 2007, 17:05
מקור עיקרי לעץ זמין הינם בולי עץ הנכרתים "בשכונה". מיד אחרי שמביאים הביתה מומלץ לאטום את קצוות הבול וזאת כדי לאלץ ייבוש איטי בהרבה - רק דרך קליפת העץ. ניסיתי צבע, סיליקון וחומרי אטימה אבל הטוב ביותר לדעתי הינו שעווה - גם גמישה, גם מתייבשת בשניות, גם איננה נספגת בעץ וגם איננה מזיקה לכלי החריטה בזמן ההסרה. אם היא גם שקופה - רווח נקי (אפשרות לעקוב אחר התקדמות התהליך).
שעוה זולה יחסית ניתן לרכוש כפארפין או כשעות דבורים. בחנויות יצירה למשל שקית פרפין עולה כ16 ש"ח ואז נדרש גם מחבת מתכת שזה יהיה כל יעודו.
פתרון זול, פשוט ויעיל מוצע להלן:
* רוכשים בשקל וחצי נר זיכרון (למי שחש פה עוול, חבל להמשיך לקרוא)
* תולשים את הפתיל ומניחים על בקערה\מחבת על הכיריים ל2-3 דקות.
* מעבירים עם פלייר לאזור העבודה. רצוי להניח על עיתון.
* מברישים את קצות העץ במברשת המוקדשת לעניין (זהירות: לא מסיבים פלסטיים. זה ימס)
מברישים בנדיבות. לאחר כחצי דקה ניתן כבר להבריש שכבה שנייה ולאחסן את העץ.
מקס
נערך לאחרונה על ידי max63 בתאריך 10 ינואר 2011, 18:50, נערך פעם אחת בסך הכל.
-

max63
- סופר משתמש
-
- הודעות: 500
- הצטרף: 16 אוגוסט 2007, 08:54
- מיקום: חיפה
על ידי Pini Gold » 18 נובמבר 2007, 17:38
זמין, זול ויעיל -
איישם זאת בקרוב.
-

Pini Gold
- סופר משתמש
-
- הודעות: 2818
- הצטרף: 13 אוגוסט 2007, 12:17
- מיקום: הרצליה
על ידי max63 » 18 נובמבר 2007, 18:56
אכן ניתן להזהר, למשל על ידי לבישת משקפי מגן אבל כל
הרעיון הוא פשטות ומים מסבכים במידה ניכרת.
נסה ותיווכח שאין בהם צורך. בטח לא בשעוות נר פשוטה.
-

max63
- סופר משתמש
-
- הודעות: 500
- הצטרף: 16 אוגוסט 2007, 08:54
- מיקום: חיפה
על ידי max63 » 19 נובמבר 2007, 10:17
אני נוטה שלא להסכים:
* משקפיים תמיד עוזרות כאשר עוסקים בנוזל העשוי להתיז.
* שעווה פשוטה (מנר) נוזלית כבר ב70 צלזיוס, זולה, ורכה.
* איטום בדבק פלסטי מאד איטי (שעות) ומספיג את קצה העץ במים מיותרים.
* כמעט כל עץ אקזוטי שתרכוש בחו"ל יגיע אטום בשעווה, ומסיבה טובה.
נסה את השיטה ונראה אם תחזיק בדעתך. אני סבור שאתה מיישם פה ידע רחב בשעוות מיוחדות, שעשוי להיות בחלקו לא מתאים לשעוות נרות פשוטה.
-

max63
- סופר משתמש
-
- הודעות: 500
- הצטרף: 16 אוגוסט 2007, 08:54
- מיקום: חיפה
על ידי Eliko » 19 נובמבר 2007, 12:33
וגם אני חולק עליך
עצים אקזוטיים מגיעים לאחר ייבוש תנור . כך שהאיטום בשעווה הוא על מנת שלא יחדרו מיים או מזיקים.
בכלל איטום (?) גזעים טריים לא נועד לאטום הרמטי אלא לאפשר ללחות ולמיים לצאת מבוקרים לאיטם ועל ידי כך למנוע סדקים.
איטם בשעווה לא ישחרר את הרטיבות בעץ ויגרום לרקב. לכן עדיף למרוח את קצוות הגזעם הטריים בחומר אטום למחצה על מנת שהרטיבות תשתחחר אט אט.
-

Eliko
- סופר משתמש
-
- הודעות: 602
- הצטרף: 13 אוגוסט 2007, 21:41
על ידי Moshe Eshel » 19 נובמבר 2007, 12:55
אני אוסיף כאן כמה אגורות של ידע שיש לי מכמה שנות נסיון (לא מתקרב ל26)
שעווה מאוד אפקטיווית, לא יודע לגבי שעוות נרות אבל היא ברובה מבוססת פראפין כך שאמור להיות בסדר. שעווה איננה החומר הטוב ביותר לעניין כי היא עבירה יחסית למים (לעומת צבע או דבק) - אבל היא איננה רעה וגם זולה מאוד יחסית.
לא מומלץ להשתמש במשחות שעווה למינהם כי הן מכילות חומרים נוספים בנוסף לשעווה (גורם ממיס) כמו טרפנטין ודומיהם (תלוי במשחה הספציפית) והאיטום יהיה פחות טוב (וגם העלות כמו שכבר צויין) בנוסף הרבה יותר שעווה מתבזבזת בצורה זו.
ולגבי בטיחות, 70 מעלות זה מאוד חם - זה כוויה בטוח. משקפי מגן יעזרו לעיניים, מומלץ גם ללבוש בגדים ארוכים, ולא לחמם על אש גלויה (שעווה היא דליקה מאוד).
-

Moshe Eshel
- מנהל האתר
-
- הודעות: 2596
- הצטרף: 12 אוגוסט 2007, 14:53
- מיקום: מושב גמזו
-
על ידי max63 » 19 נובמבר 2007, 14:22
המטרה כן לאטום, אם אפשר, אך רק end grain ולתת לרטיבות לצאת מחלקים אחרים באיטיות.
העצים האקזוטיים נאטמים בשעווה אבל לא בכל הצדדים, לכן זה כנראה לא כנגד מזיקים.
האיטום המוביל בארה"ב בקרב חורטים, ואולי גם בקנדה, הוא מוצר של חברת Anchorseal שהוא אמולסית שעווה.
וכמו שיהודה אומר, כל אחד והשיטה הנוחה לו. רק הצעתי שיטה שהיא ככל הנראה הכי זולה והכי מהירה. לגבי יעילות וזהירות? על זה מקובל להתווכח.
-

max63
- סופר משתמש
-
- הודעות: 500
- הצטרף: 16 אוגוסט 2007, 08:54
- מיקום: חיפה
חזור אל חריטה, גילוף ופיסול בעץ
מי מחובר
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־2 אורחים
|