קודם כל אם כבר יש לך זמן לעצור ולבדוק - השלבים הם ככה.
1. עוצרים בצורה בטוחה - לובשים אפןד זוהר, יוצאים מהאוטו בזהירות
2. מסתכלים על הגזע - אם הוא במצב איכותי מספיק (לא יבש ומפוצץ מדי, לא רקוב וכו)
3. אם תקין (שלב 2) הגודל לעבודה סביר מבחינתך (דבר אישי, בזמני מחסור גם ענף בעובי 2 ס"מ יכול להיות מציאה גדולה

) - פשוט תיקח לפני שאתה בכלל יודע איזה עץ זה.
4. כשאתה מגיע הבייתה בנוחיות שלך, תסתכל, תשווה לגזעים אחרים שכבר יש לך - אם אתה עדיין לא מזהה - תצלם, תעלה לפה, וינסו לעזור לך...
5. אם סיימת את כל השלבים ואתה לא רוצה את העץ, תביא לי

אני לא בררן
בסוף תדע לבד - אני עוד לומד.
יש גם ספרים שיכולים לעזור, למרות שרובם מפוקסים יותר על עצים שאינם מכאן - אחד מאוד מומלץ, לא זול ולא כולל את עצי ארצנו דוקא (למרות שיש לא מעט)
http://tinyurl.com/6497kp
בספר יש לא רק תמונות אלא ממש מדריך לאיך לזהות עצים, מאיפה לחתוך איך לקחת את הדוגמית וכו'.