חובבי נגרות ואומנות העץ

ללמוד, להבין ולקדם את אומנות עבודת העץ, נגרות, גלוף, חריטה ופיסול בישראל

גילוף קערת פירות

מידע, טיפים וטריקים, וכל מה שמסביב: מחרטות, כלים והשימוש הנכון בהם. איך מוציאים את היצירה מתוך גוש העץ? באילו כלים להשתמש ועוד?

גילוף קערת פירות

הודעהעל ידי isidor » 30 אוגוסט 2011, 20:25

שלום לחברי הפורום,
אני משתתף כ-3 שנים בחוג לגילוף-בעץ למבוגרים וכבר ייצרתי מספר גילופים.
קיבלתי פרוסה מגזע עץ שנכרת (אראוקריה) בקוטר בערך 35 ס"מ וגובה משתנה בין 14 ל 15 ס"מ . הגזע התייבש אצלי במסתור הכביסה קרוב ל-3 שנים.
בהתייעצות עם המדריכה החלטתי לייצר מזה קערה לפירות עם גילופים על הדופן החיצונית. היות והכל אמור להעשות בעבודת יד הבנתי מיד שתהיה לי בעייה עם "העבודה השחורה" של ריקון פנים הקערה. התעניינתי אצל בעלי מקצוע מהאינטרנט תוך ציון המידות, אחד אמר לי שזה יעלה לפחות 700ש"ח והשני אמר "זה יעלה הרבה אולי עד 1000 ש"ח..." כמובן שהחלטתי לעשות הכל לבד. כל אוגוסט החוג היה "בחופש" וניצלתי את הזמן (כשאשתי לא בבית...)מפעם לפעם כדי לרוקן את תוכן הגזע. השתמשתי במקדחת יד ומקדח-עץ כדי "לסמן" את היקף החור ובמפסלת להסרת התוכן. כעת נעצרתי בגלל שאלה עיקרית: איך לייצר את ריצפת הקערה הפנימית כך שתהיה מקבילה לשולחן ועם עובי דופן ("ריצפה") של בערך 2 ס"מ.
כמו-כן איך ללטש את הדפנות מבפנים,וגם את התחתית, בעיקר בגלל שאני מתכוון ששולי הדופן למעלה יהיו מעט נוטים פנימה ולא מאונכים לקרקע, בדומה לצילום המצורף שמצאתי בספר.
אודה לכם על כל עיצה.
תודה מראש,
בברכה, איזי.
קבצים מצורפים
P890.jpg
מבט מלמעלה
P891.jpg
מבט מהצד
A035.jpg
דוגמה שלפיה ברצוני לבנות אבל השוליים העליונים פחות "סגורים" כלפי פנים
isidor
סופר משתמש
 
הודעות: 614
הצטרף: 04 פברואר 2010, 09:43

Re: גילוף קערת פירות

הודעהעל ידי max63 » 31 אוגוסט 2011, 12:05

קודם כל בהצלחה - זה פרויקט די יומרני וברמת ביצוע גבוה.
הקערה שהצגת נראה שעברה קודם כל חריטה (על מחרטה) ואז גילוף. חריטה כזו לןקחת שעתיים בערך ודי קל להשאיר עובי דופן רצוי מכל הכיוונים. בקידוח שלך לדוגמה כבר פתחת לדעתי חור גדול מדי (בחלק העליון של הצילום) כדי לקבל קיר משופע כלפי פנימה ואז שוב החוצה).
עובי דופן - ניתן להעריך ידנית או להשתמש בכלי מיוחד לשם כך שנראה כמו צבת גדולה. נמכר בחנויות מלאכה מתאימות.
שיוף תחתית - ללא מחרטה דורש עבודה ידנית. מגלפים חלק במידה סבירה ואז עוברים לנייר לטש גס (נאמר 60) מורכב על גבי הערכה למקדחה ומבודד בשכבת ספוג. עוברים בהדרגה ל80, 120, 180 ו220 (לפחות).
מקס
סמל אישי של המשתמש
max63
סופר משתמש
 
הודעות: 500
הצטרף: 16 אוגוסט 2007, 08:54
מיקום: חיפה

Re: גילוף קערת פירות-תודה

הודעהעל ידי isidor » 31 אוגוסט 2011, 13:08

תודה רבה על תשובתך.
אבל אולי לא הסברתי טוב את עצמי:
1 -איני רוצה לעשות קערה בדיוק כמו בצילום שצירפתי אלא עם עקמומית דופן הרבה יותר מתונה, ולכן לדעתי החור לא גדול מידי-ראה שירטוט מצורף, ובבקשה הביע שוב את דעתך.אני מוכן לכל ביקורת בונה.
2-איפה אפשר להשיג אביזר ליטוש למקדחה ולא ביוקר? אני גר בתל אביב.
הלכתי להום סנטר ר"ג והיה רק אביזר-דיסק בקוטר גדול מידי,שנראה לי לא מתאים לעבודה זו .כמובן משחזת זוית לא מתאימה כאן כי צריך להכנס עם הכלי וללטש בתוך חלל הקערה.
שוב תודה, איזי.
קבצים מצורפים
_2.JPG
(9.73 KiB) הורד 270 פעמים
isidor
סופר משתמש
 
הודעות: 614
הצטרף: 04 פברואר 2010, 09:43

Re: גילוף קערת פירות-תודה

הודעהעל ידי isidor » 31 אוגוסט 2011, 13:28

שכחתי לציין שאינני רוצה לקבל קערה בעיגול מדוייק, אלא להישאר בקוים המקוריים של היקף הגזע.
קבצים מצורפים
_2.JPG
(9.73 KiB) הורד 264 פעמים
_2.JPG
חתך צד כפי שאני מדמיין לי
(9.73 KiB) הורד 268 פעמים
isidor
סופר משתמש
 
הודעות: 614
הצטרף: 04 פברואר 2010, 09:43

Re: גילוף קערת פירות-תודה

הודעהעל ידי max63 » 31 אוגוסט 2011, 16:47

מתקן הליטוש נראה כך:
http://www.highlandwoodworking.com/flex ... ngkit.aspx
לאיודע מי מוכר אותו בארץ אבל בטח לא בחנויות כלליות כפי שציינת.
מד העובי נראה כך:
http://www.pennstateind.com/graphics/400px/LBCAL.jpg ובטח יש אותו ליהודה ורשבסקי או לראובן זאלק, שניהם בסמיכות לירושלים. יש ברשת מספר הצעות לבנייה עצמית של כלים דומים. בעקרון אינך זקוק לו כי ממילא תשאיר יחסית עבה (15 מ"מ) ותמשיך בגילוף. מי שמייצר קערות עם עובי דק במיוחד (נאמר 6 מ"מ) כן זקוק לכזה.
סמל אישי של המשתמש
max63
סופר משתמש
 
הודעות: 500
הצטרף: 16 אוגוסט 2007, 08:54
מיקום: חיפה

Re: גילוף קערת פירות-תודה

הודעהעל ידי najimovm » 31 אוגוסט 2011, 17:56

אני מסכים עם מקס לגבי הריקון- אפשר לעשות רק את הבפנים בחריטה, לעובי דופן עבה ואז להמשיך ידנית. נראה לי שהיות ואתה לא עובד רק עם מפסלות, אלא גם עם מקדחה, החריטה לא תפגע בהגדרה של המוצר הסופי כ"עבודת יד".
najimovm
סופר משתמש
 
הודעות: 407
הצטרף: 16 פברואר 2009, 21:52
מיקום: רמת נגב

Re: תודה על העזרה

הודעהעל ידי isidor » 31 אוגוסט 2011, 19:12

האתר באמת מעניין, ויש להניח שאני אאמץ אותו.
בינתיים יצרתי קשר עם ורשבסקי-יש לו אביזר למקדחה 45 מ"מ קוטר.
ותודה גם על תמונת הכלי למדידת עובי שבאמת לדעתי לא בעייה לייצר כזה פרימיטיבי מחומרים שונים.
איזי
isidor
סופר משתמש
 
הודעות: 614
הצטרף: 04 פברואר 2010, 09:43

Re: גילוף קערת פירות

הודעהעל ידי ykyk » 07 ספטמבר 2011, 12:25

שלום
גם אני עושה מידי פעם קערה בעבודת יד.
ואני משתמש במפסלת מקופפת שהיא טובה מאוד למטרה הזאת כמו כן אני משתמש עם דיסקית ליטוש 5 אינצ' על כרית ליטוש עם המקדחה.
עיין בתמונות.
ישראל
קבצים מצורפים
P1030226.JPG
מפסלת מקופפת. שים את הלהב ועם הידית לוקחים אחורה וזה אוכל
P1030227.JPG
P4110101.JPG
הכול בעבודת יד
PC200177.JPG
גם זה עבודת יד רק נעזרתי במחרטה להוציא במרכז. ועם המפסלת המקופפת
P8070624.JPG
פצירה שבאה על מקדחה ולוקחת די טוב
סמל אישי של המשתמש
ykyk
סופר משתמש
 
הודעות: 977
הצטרף: 02 פברואר 2009, 21:55

Re: גילוף קערת פירות

הודעהעל ידי isidor » 15 ספטמבר 2011, 19:07

שלום,
קודם כל העבודות שלך יפהפיות !
תודה על העצות, זו הקערה הראשונה שלי ואני לא מגיע לקרסוליים שלך.
לא הבנתי את שיטת העבודה עם המפסלת הזאת,
האם כוונתך שהמפסלת זזה בתוך הידית שלה?
ואיפה קונים?
ואיפה קנית את הפצירה עבור מקדחה?
אני צריך דחוף פצירה כזאת- היא תחסוך לי הרבה זמן !
תודה על תשובתך,
איזי .
isidor
סופר משתמש
 
הודעות: 614
הצטרף: 04 פברואר 2010, 09:43

Re: גילוף קערת פירות

הודעהעל ידי GILY » 18 אוקטובר 2011, 09:03

שלום
אם עדיין לא רוקנת את הקערה - אתה מוזמן אלי לגבעת רם שבקריית אתה
אני ישמח לעזור לך לרוקן אותה תוך כמה דקות היא מרוקנת
לידיעתך - עץ ארוקריה מתייבש די מהר תוך חודש הוא יבש
אני מתפלא שלאחר 3 שנים לא שינה את צבעו
סמל אישי של המשתמש
GILY
סופר משתמש
 
הודעות: 202
הצטרף: 28 מאי 2011, 10:05

הבא

חזור אל חריטה, גילוף ופיסול בעץ

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־2 אורחים

cron