חובבי נגרות ואומנות העץ

ללמוד, להבין ולקדם את אומנות עבודת העץ, נגרות, גלוף, חריטה ופיסול בישראל

שיתוף: ניסיון ראשון בהמסת פתיתי שלאק

זה המקום לספר מה ניגרתם היום, לתעד את הפרויקטים שלכם, לשאול שאלות ולקבל תשובות.

שיתוף: ניסיון ראשון בהמסת פתיתי שלאק

הודעהעל ידי oferyuval » 11 מרץ 2023, 12:50

חוויות מהניסיון הראשון שלי להמיס פתיתי שלאק:
השתמשתי בממס שבתמונה. למישהו יש ניסיון איתו ?

solvant.jpg


המסתי ביחס של 50 גר' שלאק ל 200 מ"ל ממס (250 גר לליטר). בדקתי גם משקלית : 160 גר ממס.
אחרי רבע שעה וקצת ערבובים התקבל נוזל חום וקצת סמיך, ללא משקעים.
יהיה מעניין.

עדכון: הבנתי כי עדיף להשתמש באתנול כיוון שהמתנול רעיל מאד.
עוד פרטים על האתנול שקניתי: viewtopic.php?f=1&t=14623#p87402
נערך לאחרונה על ידי oferyuval בתאריך 12 ספטמבר 2023, 14:35, נערך פעם אחת בסך הכל.
oferyuval
סופר משתמש
 
הודעות: 692
הצטרף: 23 יולי 2012, 14:54

Re: שיתוף: ניסיון ראשון בהמסת פתיתי שלאק

הודעהעל ידי אמיר ח. » 11 מרץ 2023, 23:28

תודה על השיתוף, אכן נשמע מעניין.
מאיפה קנית פתיתי השלאק?
על מה אתה הולך לנסות את השלאק?
אמיר ח.
סופר משתמש
 
הודעות: 595
הצטרף: 01 אוגוסט 2017, 18:25

Re: שיתוף: ניסיון ראשון בהמסת פתיתי שלאק

הודעהעל ידי oferyuval » 12 מרץ 2023, 07:53

קניתי את השלאק כאן
https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... 1802Uo5m1p
אני לא יודע מה המחיר בארץ. אני מקווה שאנשים ישתפו כאן מנסיונם.
אני הולך ליישם אותו על איזו תיבת עץ קטנה ושטוחה שמצאתי. תיבה שמשמת לאחסון במטבח.
לגבי החומר: רשום עליו מתנול. נאמר לי שזה חומר רעיל ואני עדיין מנסה להבין אם כדאי או לא כדאי להשתמש בו.
oferyuval
סופר משתמש
 
הודעות: 692
הצטרף: 23 יולי 2012, 14:54

Re: שיתוף: ניסיון ראשון בהמסת פתיתי שלאק

הודעהעל ידי יאירכ » 12 מרץ 2023, 09:18

מתנול הוא חומר רעיל מאוד!
מתנול הוא כהל. זה אנאלוג של אתאנול, הכהל שיש בשתייה חריפה, אבל עם פחמן אחד פחות.
כמה טיפות ממנו גורמות לעיוורון, כמות קצת יותר גדולה למוות.
אני הייתי ממליץ לך לא להשתמש בו ליישום במטבח.
בכל מקרה תשמש בו רק במקום מאוורר, כי הוא מאוד נדיף (וגם דליק).
אתה יכול לקנות אלכוהול (אתאנול) 96% שמשמש להכנת ליקרים ולהשתמש בו במקום, מבחינת התכונות הכימיות שלהם הם די דומים, ככה שגם הוא אמור להיות מסוגל להמיס את השלאק.


Sent from my Pixel 5a using Tapatalk
יאירכ
סופר משתמש
 
הודעות: 125
הצטרף: 07 אפריל 2020, 22:49

Re: שיתוף: ניסיון ראשון בהמסת פתיתי שלאק

הודעהעל ידי lyuv » 12 מרץ 2023, 09:35

למיטב ידיעתי אין כל בעיה עם שימוש במתנול למטבח וכד'.
זה נכון שמתנול רעיל, אבל זה כששותים אותו, וצריך לשתות חצי כוס (100-125מל)! כך שאישית לא הייתי מפחד מכמה טיפות, מעט מגע עם העור או ריח של אדים.
שים לב שמשתמשים בו באופן מאסיבי כמדלל, חומר ניקוי ועוד, כך שאנשים באים איתו במגע כל הזמן בלי לעשות יותר מדי עניין. רק שכמובן - לא לשתות.

ועוד נקודה חשובה - הוא מתנדף במלואו. בסופו של דבר זה אלכוהול. אז אחרי כמה דקות/שעות (ימים...), לא נשאר ממנו כלום. אז אפילו אם תתעקש ללקק את כל התיבה, לא תצליח לספוג אפילו מיליגרם אחד.
lyuv
סופר משתמש
 
הודעות: 307
הצטרף: 30 ינואר 2008, 14:28

Re: שיתוף: ניסיון ראשון בהמסת פתיתי שלאק

הודעהעל ידי oferyuval » 12 מרץ 2023, 09:44

תודה יאיר.
נאמר לי שכנראה כלל אסור לשווק מתנול כמותר מדף וכנראה מדובר באתנול מפוגל במטנול.
אולי הנתונים האלו עוזרים להבין ?
WhatsApp Image 2023-03-12 at 08.38.17.jpeg
oferyuval
סופר משתמש
 
הודעות: 692
הצטרף: 23 יולי 2012, 14:54

Re: שיתוף: ניסיון ראשון בהמסת פתיתי שלאק

הודעהעל ידי יאירכ » 12 מרץ 2023, 09:59

ליוב,
באופן עקרוני אתה צודק.
מתנול מתנדף, וצריך לשתות ממנו כדי להינזק.
אבל מתנול הוא חומר לא תמים בכלל. וכמו בכל שימוש שדברים שהם לא תמימים, צריך לדעת לפני שמשתמשים, ושכל אחד יקח לעצמו את מקדמי הבטיחות שנכונים עבורו.
ילד שישתה שלוק אחד ממתנול ברגע של חוסר תשומת לב, זה נזק לכל החיים.
בדיוק כמו שלא היית חושב שנכון להשתמש במסור שולחן ללא הבנה (לפחות בסיסית) של הסכנות הטמונות בשימוש בו.

עופר,
אני כימאי, ולצערי לא מומחה רגולציה, אז אני לא בטוח מה הכוונה בתווית. מה שכן, איזובוטנול הוא כהל אחר (לא מתנול ולא אתנול). אני לא יודע אם הכוונה שאלו שני החומרים היחידים, או שזה אתנול שמכיל את שני אלו בתור 'מפגלים'.


Sent from my Pixel 5a using Tapatalk
יאירכ
סופר משתמש
 
הודעות: 125
הצטרף: 07 אפריל 2020, 22:49


חזור אל נגרות

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot], אמיר ח. ו־12 אורחים

cron