עמוד 1 מתוך 1

חיווט מנוע שפורק ממייבש (קשור לנגרות)

הודעהפורסם: 20 מרץ 2020, 18:46
על ידי Eliyahoo
אנשים יקרים,

קודם כל אני מקווה שכולם עוברים את התקופה הזאת בלי יותר מדי פגיעות. תודה לאל יש לנו את הנגרות שעוזרת קצת להרגע ולנקות את הראש.

בתמונות המצורפות ניתן לראות מנוע שפרקתי מהמייבש הישן שלנו. הרצועה שם נקרעה והחלטתי פשוט לקנות מייבש חדש.

פרקתי את המנוע והיו שם גם שני קבלים גדולים כאשר המטרה היא לבנות מלטשת דיסק כמו שניתן לראות בהרבה סרטונים. מה שכן, אין לי מושג איך לחווט את המנוע. אני די בטוח שהקבלים (אחד, או שניהם) צריכים להיות חלק מהמעגל אבל לא יודע איך.

מישהו אולי יודע ויכול לעזור ?

תודה
אלי

Re: חיווט מנוע שפורק ממייבש (קשור לנגרות)

הודעהפורסם: 20 מרץ 2020, 20:58
על ידי wood_works
אם זה מנוע אינדוקציה, זה דיי פשוט. אתה ראשית צריך לאתר את הstart winding and run winding, ה-start winding בדכ בעל התנגדות נמוכה יותר, ואותו יש לחבר לקבל בטור (שים לב שההזנה משותפת לrun ולstart). בחלק מג'ורי של המנועים החיבור הזה נעשה פנימית ולמעשה קובע את כיוון הרוטציה של המנוע (clock wise or anti clock wise)

Re: חיווט מנוע שפורק ממייבש (קשור לנגרות)

הודעהפורסם: 21 מרץ 2020, 22:49
על ידי wood_works
אחרי מחקר קצת יותר מעמיק לגביי המנוע הספציפי של מדיחי כלים אני חושב שזה לא יהיה ככ פשוט כפי שחשבתי, אני אסביר את התאורית העבודה של מנוע אינדוקציה ומכך אני אסביר למה אני חושב שזה לא פשוט
מנועי אינדוקציה חד פאזי זקוקים למומנט התחלתי (בניגוד לשלוש פאזות שבהם כל פאזה "מוזזת" ב-120 מעלות ביחס לאחרות), על מנת לפתח Rotational Magnetic Field (RMF), ה-RMF למעשה יוצר השראות ברוטור, שבנוי ממתכת non ferrous כמו אלומיניום או נחושת, מה שגורם לשדה מגנטי הפוך ל-RMF, ומכאן הסיבוב (אחרת השדה המגנטי פשוט "פועם" בין הקטבים של המנוע)
ע"מ לייצר את ה-RMF ההתחלתי, במנועים חד פאזים משתמשים במערכת סלילים נפרדת, שהיא מלופפת ב-90 מעלות ביחס לקוטבים (אם תרצה את כל תיאוריית החישובים, שלח לי בבקשה הודעה היות שזה קצת מורכב, אני לא אכלול את כל תיאוריית החישובים כאן) ועל מנת לייצר 90 מעלות חשמליים משתמשים בקבל שיוצר "השהייה" של הפאזה (למעשה מקבלים הזזת פאזה של 90 מעלות חשמליות), ומכן הרוטור מתחיל את הסיבוב שלו ולמעשה נוצר RMF. העיניין הוא שסלילי ה-start הם בעלי התנגדות מאוד נמוכה, ע"מ לייצר שדה מגנטי חזק מספיק (שפרופורציונלי לזרם, והפוך להתגדות) ובד"כ מנתקים לסלילי ה-start את ההזנה לכשהמנוע מגיע ל-75% מהמהירות הסופית שלו. בחלק מהמנועים הגדולים יש מפסק צנטרפוגי שמתנתק במהירות מסויימת ומתחבר חזרה כשהמהירות פוחתת (אם תקשיב למנוע כזה, תוכל לשמוע מעין "קליק" כשהוא מאט), ולחלק מהמנועים סלילי ה-start הם כאלה שנשארים מחוברים במהלך כל העבודה של המנוע (לדוגמא במנועים של מאוררים, כלים קטנים וכ'ו), אלה בד"כ מנועים עם הספק נמוך
במקרה של מדיח כלים, לפי מה שקראתי, הcontroller מנתק את סלילי ה-start, כלומר - הם לא נועדו לעבודה רציפה. אני לא יודע אם זה המקרה של המנוע שלך, אבל אני כמעט משוכנע שזה כך
ע"מ להשתמש במנוע הזה תצטרך לבנות מנגנון שיינתק את ה-start, וזה כבר לא מאוד פשוט או פרקטי. ישנם כמה פיתרונות מקובלים היום כגון PTC, Inductive relay או delay circuit אבל אני לא בטוח כמה מהם בהישג ידך
אם תרצה, אוכל להדריך אותך יותר בvideo chat דרך whatsapp, אני אראה לך דרך פשוטה יחסית לבדוק אם המנוע אכן תקין ולפחות תוכל להריץ אותו לפרק זמן גם אם זה לא ממש פרקטי

בהצלחה

Re: חיווט מנוע שפורק ממייבש (קשור לנגרות)

הודעהפורסם: 21 מרץ 2020, 23:33
על ידי Se7eN
הסבר מאוד מעניין!
שאלה: במכונות גדולות, יש סוויץ הפעלה בעל 2 מצבים: משולש וכוכב. בלי להתייחס לעניינים החשמליים, השימוש הוא כידוע מצב הראשון להתנעה, ואז עוברים לשלב הבא, וכך המכונה פועלת.
האם ניתן ליישם רעיון דומה במקרה הזה? אע"פ שמדובר במנוע חד פאזי?
ואגב, מדובר במנוע שפורק ממייבש לפי מה שנכתב, לא מדיח כלים.

Re: חיווט מנוע שפורק ממייבש (קשור לנגרות)

הודעהפורסם: 22 מרץ 2020, 00:25
על ידי wood_works
בעיקרון כן, זה בדיוק מה שהצעתי עמ לבדוק אם המנוע שמיש או לא, אבל זה לא מעשי לרוב האפליקציות של שימוש במנוע כזה, מה עוד - שאם המנוע נעצר מסיבה כל שהיא, motor stall, עמ להחזיר אותו לפעולה יש לחבר חזרה את ה-start coil, מה שלא תמיד פרקטי ורצוי
למייבשי כביסה יש את אותו עיקרון פעולה כשל מדיחים כך שאם זה יחסית מייבש מודרני, רוב הסיכויים שהcontroller שולט בניתוק (ככה חוסכים עוד גרוש וחצי), אבל אני צריך לראות את סכימות החיבור עמ להיות בטוח (למרבית המכשירים האלה מצורף schematic לצורכי תחזוקה)

Re: חיווט מנוע שפורק ממייבש (קשור לנגרות)

הודעהפורסם: 22 מרץ 2020, 05:50
על ידי Ran
הכי פשוט ללכת לטכאי מכונות כביסה /מכונות יבוש
לבקש ממנו להפעיל לך את המנוע כך איתך את הקבלים.

Re: חיווט מנוע שפורק ממייבש (קשור לנגרות)

הודעהפורסם: 22 מרץ 2020, 09:26
על ידי עידן מ
בוקר טוב.
אני לא יכול לעזור בנושא החיווט אבל.
כל עבודה במתח העולה על מתח נמוך מאוד = 50V צריכה להתבצע ע"י חשמלאי מוסמך בלבד.
יום פורה בריא ובטוח לכולם.

Re: חיווט מנוע שפורק ממייבש (קשור לנגרות)

הודעהפורסם: 22 מרץ 2020, 13:03
על ידי Eliyahoo
חברים, המון תודה, בייחוד ל wood_works על ההסבר המאלף.

נסיבות החיים הפילו עלי בעיה אישית שהוציאה אותי מהנגריה, אז אני לא יכול לנסות.

ההסבר של wood_works לגבי הקבלים נשמע הגיוני ואכן תואם את העובדה שפרקתי שני קבלים שונים מהמעגל. באמת סביר ששניהם קשורים למנוע.

בסרטונים שראיתי יש קבל אחד במעגל ללא מנגנון נוסף. אם זה באמת יתברר שהמנוע הזה יכול לעבוד בצורה הזאת, אני אלך אם זה קדימה, אם לא, כנראה שהפרוייקט יעצר.

Re: חיווט מנוע שפורק ממייבש (קשור לנגרות)

הודעהפורסם: 23 מרץ 2020, 01:59
על ידי wood_works
הוספה של עוד כמה פרטים -
לחלק מהמנועים באמת יש שני קבלים וזאת משתי סיבות:
1. הגודל של start capacitor הוא כזה שדורש קיבולת יותר גדולה ולכן מחברים שניים במקביל
2. למנוע יש סלילי משנה, מעין שתי פאזות אם תרצו, שגם שם נדרשת הזזת פאזה ב-90 מעלות (בדכ אפשר למצוא קונפיגורציה כזאת במנועים עם הספק גדול כמו table saw)

לאחר התבוננות חוזרת בתמונות ניתן לראות כי רק שלושה חוטים יוצאים מהמנוע, ומכך אני יכול להיות דיי בטוח שההזנה מחוברת פנימית, כלומר - לא ניתן לשנות את כיוון הסיבוב של המנוע בלי התערבות כירורגית, נשאר רק לאתר את ה-start winding

מאחל לך ולכולם בריאות, שנעבור את התקופה המוזרה הזאת (אם כי אני נהנה מאוד מהזמן הפנוי) במהרה